menu facebook instagram twitter guest

EXPRMNTL/ÂGE D’OR » Textures of memory


Program 2014 » L’ÂGE D’OR PRIZE 2014



Textures of memory

Thursday
09.10.2014 / 22:00
Ledoux

Pays barbare

Barbaric Land

Yervant Gianikian & Angela Ricci Lucchi, France 2013

b&w + color, 68’, DCP, v : FR, sub : ENG / in competition

A Third Version of the Imaginary

Benjamin Tiven, Kenya-USA 2012

color, 12’, DCP, v : SWAHILI, sub: ENG / in competition

La violence indiscutable de la déportation de 100.000 Lybiens ou des bombardements au gaz moutarde en Abyssinie mais aussi la violence, plus sourde, d’un colon lavant la tête d’une Éthiopienne aux seins nus : Gianikian et Ricci Lucchi passent au crible de leur « caméra analytique » la « normalité épouvantable » des images d’archives des campagnes africaines de Mussolini. Et les tirent vers le présent (« Chaque époque a son fascisme »).  Suivi d’une réflexion sur le statut des images et sur la mémoire qui s’efface dans les archives vidéo de la Kenya Broadcasting Company.

Het onbetwistbare geweld van de deportatie van 100.000 Libiërs of de bombardementen met mosterdgas in Abessinië, maar ook het minder luide geweld van een kolonist die het hoofd van een halfnaakte Ethiopische vrouw wast: Gianikian en Ricci Lucchi richten hun “analytische camera” op de “onthutsende normaliteit” van de archiefbeelden van Mussolini’s Afrikaanse campagnes, en leggen de link naar het heden (“elke periode heeft zijn fascisme”). Gevolgd door een reflectie op de status van beelden en het vervagende geheugen in het video-archief van de Kenya Broadcasting Company.

The indisputable violence of the deportation of 100,000 Libyans or the mustard gas bombings in Abyssinia, but also the more subtil violence of a colonial soldier washing the head of an topless Ethiopian woman: with their “analytical camera”, Gianikian and Ricci Lucchi sift through a montage of images from Mussolini’s African campaigns, show as their “appalling normality”, and question the present (“Every period has its fascism”). Followed by a reflection on the status of images and on fading memory in the video archive of the Kenya Broadcasting Company.


/