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Magnum Begynasium Bruxellense
10.10.2015 / 14:15
Ledoux
Warren Sonbert, USA 1967
colour, 34’, 16mm, V : NO DIALOGUE
Warren Sonbert, USA 1968
colour, 21’, 16mm, V : SILENT
Een van de terugkerende thema’s in het werk van Warren Sonbert is dat van de liefde binnen een koppel. Een thema dat de cineast te berde brengt via zijn protagonisten, maar ook via de relatie tussen zijn vogelvrij bewegende camera en de gefilmde personen. The Bad and the Beautiful, een reeks minidrama’s, is opmerkelijk vanwege Sonberts montage die al in de camera tot stand komt. Eten, vrijen, dansen… elke sequentie capteert iets van de intimiteit van het koppel. Vanaf 1968 verruilt Sonbert de stijl die hem al als adolescent beroemd gemaakt had voor puur op montage gebaseerde films, waarvan The Tuxedo Theatre de eerste proeve is, en Carriage Trade het hoogtepunt zal zijn.
Vertoningen ingeleid door Jon Gartenberg.
Un des thèmes récurrents de l’œuvre de Warren Sonbert est l’amour dans le couple. Un thème que le cinéaste exprime au travers des protagonistes à l’écran mais également dans le rapport qu’il crée entre sa caméra, volontiers vagabonde, et les personnes filmées. The Bad and the Beautiful, une série de mini-drames, est remarquable pour l’utilisation que fait Sonbert du montage à même la caméra. Manger, faire l’amour, danser, chaque séquence saisit le couple dans son intimité. À partir de 1968, Sonbert abandonne le style de réalisation qui fit sa notoriété alors qu’il n’était qu’adolescent, pour développer un style de montage unique, dont The Tuxedo Theatre fait figure de premier essai, et dont l’aboutissement sera Carriage Trade, son œuvre maîtresse.
Séances présentées par Jon Gartenberg.
One of the most profound themes coursing throughout Sonbert’s work is that of love between couples in all its pitfalls and perfect moments. Sonbert expressed this theme not only between his protagonists onscreen, but also in the relationship between his ever-roving hand-held camera and the human subjects within his field of vision. The Bad and the Beautiful is noteworthy for Sonbert’s use of in-camera editing, in which he assembled together individual 100’ camera rolls (that he had shot himself) into a series of mini-narratives. Each camera roll sequence captures an individual couple in unusually intimate, quotidian moments: eating, making love, dancing, and whiling away the time. Beginning in 1968, Sonbert abandoned his earlier filmmaking style, which had brought him such notoriety in the public press while he was still a teenager. He began using his handheld Bolex camera to enlarge his field of vision beyond New York, recording footage as he travelled around the world. The Tuxedo Theatre offers evidence of Sonbert’s first steps in developing his unique style of montage, which subsequently resulted in his magnum opus, Carriage Trade.
Screenings introduced by Jon Gartenberg.