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PETER GIDAL #1 – 75’
07.10.2016 / 21:00
Ledoux
Program 2016 » Other programmes » Peter Gidal
PETER GIDAL, UK 1997
colour, 1’, 16 mm, v : NO DIALOGUE
PETER GIDAL, UK 1978
colour, 7’, 16 mm, v : SILENT
PETER GIDAL, UK 1974
colour, 26’, 16 mm, v : SILENT
PETER GIDAL, UK 1975
colour, 30’, 16 mm, v : SILENT
PETER GIDAL, UK 2013
colour, 2’ + 2’, 16 mm, v : ENG, sub : —
De 1974 (C/O/N/S/T/R/U/C/T, montré à Knokke) au diptyque Coda I + Coda II de 2013 qui marque les retrouvailles du cinéaste avec un enregistrement de la voix de William Burroughs, un parcours dans ce cinéma structurel/matérialiste de Gidal qui refuse « une image centrée sur le sujet » et se veut résolument « anti-voyeur ». Quant à Assumption, il offre une approche de la vie à la London Film-Markers’ Co-op, qui dépasse l’histoire d’une organisation et propose un hommage à Mary P. Leece, fondatrice du Four Corners Film Workshop.
We krijgen, van C/O/N/S/T/R/U/C/T, getoond in Knokke, tot het tweeluik Coda I + Coda II uit 2013, waarin de regisseur een opname van de stem van William Burroughs gebruikt, een doorsnede van de structurele/materialistische cinema van Gidal die een “ op het subject gericht beeld ” weigert en resoluut ‘anti-voyeuristisch’ wil zijn. Assumption toont dan weer het leven in de London Film-Markers’ Co-op. De film is meer dan een simpele geschiedenis van een organisatie en bevat ook een hommage aan Mary P. Leece, oprichtster van de Four Corners Film Workshop.
From C/O/N/S/T/R/U/C/T, shown in Knokke, till the diptych Coda I + Coda II from 2013, in which the director uses a recording of the voice of William Burroughs, we get an overview of Gidals structural/materialist cinema, that refuses a ‘subject-centred image’ and is resolutely ‘anti-voyeuristic’. As for Assumption, it offers an approach to life at the London Film-Markers’ Co-op which goes beyond the history of an organisation and includes a tribute to Mary P. Leece, founder of Four Corners Film Workshop.