menu facebook instagram twitter guest

EXPRMNTL/ÂGE D’OR » Markopoulos # 4


Program 2014 » Gregory J. Markopoulos



Markopoulos # 4

Monday
13.10.2014 / 20:00
Plateau

Tuesday
14.10.2014 / 18:00
Plateau


Gammelion

Gregory Markopoulos, USA 1967

color, 50’, 16mm, v : no dialog

The Olympian

Gregory Markopoulos, USA 1969

color, 23’, 16mm, v : silent

Dans Gammelion, œuvre majeure de Markopoulos, sept minutes d’images tournées dans le château de Rocca Sinibalda (Italie) sont égrenées sur près d’une heure, suivant une partition complexe recourant à des centaines de fondus. Images et sons y émergent de l’obscurité et du silence en une composition d’une beauté étourdissante. « To be loved means to be consumed. To love means to radiate with inexhaustible light. To be loved is to pass away, to love is to endure » (Rilke). Suivi d’un portrait d’Alberto Moravia tourné à Rome deux ans plus tard.

Séance présentée par Robert Beavers et Mark Webber.

In Gammelion, een van de belangrijkste werken uit de filmografie van Markopoulos, werd een opname van zeven minuten, gemaakt in het kasteel van Rocca Sinibalda (Italië), volgens een complexe indeling met honderden fades uitgetrokken tot bijna een uur. Beelden en geluiden komen tevoorschijn uit duisternis en stilte in een compositie van een adembenemende schoonheid. “To be loved means to be consumed. To love means to radiate with inexhaustible light. To be loved is to pass away, to love is to endure.” (Rilke). Gevolgd door een portret van Alberto Moravia gefilmd in Rome twee jaar later.

Vertoning ingeleid door Robert Beavers en Mark Webber.

In Gammelion, one of the most important works of Markopoulos’s filmography, seven minutes of footage shot in the castle of Rocca Sinibalda (Italy) follow a complex score using hundreds of fade outs and are extended to almost an hour. Images and sounds emerge from the darkness and silence resulting in a composition of stunning beauty. “To be loved means to be consumed. To love means to radiate with inexhaustible light. To be loved is to pass away, to love is to endure.” (Rilke). Followed by a portrait of Alberto Moravia filmed in Rome two years later.

Screening introduced by Robert Beavers and Mark Webber.