Light Years: The Photochemical Revival BORN TO BE BLUE FEDERICO LANCHARES, ARGENTINA 2016 b&w + colour, 6’, Digital file, v : SPANISH, sub : ENGLISH XELFER ERNESTO BACA, ARGENTINA 2016 b&w, 3’, Digital file, v: NO DIALOGUE ESPECTRO SERGIO SUBERO, ARGENTINA 2010 colour, 9’, Digital file, v : NO DIALOGUE TRIPLETE PLáSTICO IGNACIO TAMARIT, ARGENTINA 2015 colour, […]
WHAT BOEING ENGINEERS DO AFTER RETIRING JOHAN GRIMONPREZ, BELGIUM – FRANCE 2010 colour, 2’, DCP, v : ENGLISH, sub : — dial H-I-S-T-O-R-Y JOHAN GRIMONPREZ, BELGIUM – FRANCE 1997 colour + b&w, 68’, DCP, v : ENGLISH, sub : FRENCH Maak je gordel vast voor dial H-I-S-T-O-R-Y, de gerenommeerde kapingsdocumentaire die je als een akelige voorafschaduwing van 9/11 kan […]
NN Âge d’Or PABLO MAZZOLO, ARGENTINA 2017 b&w, 3’, Digital file, v : NO DIALOGUE NN gebruikt archivale nieuwsbeelden uit de tijd van de Argentijnse staatsgreep (1976). De film reflecteert op de anonimiteit van het subject ; het spook van duizenden verdwenen dissidenten en burgers tijdens de dictatuur in Argentinië. NN ramène à la vie un fragment […]
CINEMATEK is ongetwijfeld de ideale plek voor Johan Grimonprez om zijn onderzoek rond verschillende leefomgevingen en media verder te ontwikkelen. In deze tentoonstelling beschrijft de kunstenaar de grote omwentelingen die de zevende kunst heeft doorgemaakt: de opkomst van de televisie, geëvoceerd via de figuur van Hitchcock, en die van het internet, via de vlogs, een […]
SAY AMEN, SOMEBODY GEORGE T. NIERENBERG, USA 1982 colour, 100’, Digital file, v : ENGLISH, sub : — « Een bezielend documentair wonder. […] een muzikale getuigenis die tegelijk historisch en levendig is […] de ontbering in de film is onwaarschijnlijk… » (Louis Skorecki)
JOHAN GRIMONPREZ, On storytelling MASTERCLASS Dit symposium laat Johan Grimonprez toe om wat meer over zijn werk te vertellen in zijn hoedanigheid van verhalenverteller, en zijn kijk op de grote verhalen die samenlevingen structureren. Hij zal zijn betoog illustreren met fragmenten uit zijn lange en korte films, alsook met voorbeelden uit zijn videoblog All […]
KOBARwENG or WHERE IS YOUR HELICOPTER ? JOHAN GRIMONPREZ, BELGIUM 1992 colour + b&w, 25’, Digital file, v : ENGLISH, sub : ENGLISH BESMETTE STAD : COMMENT FILMER MOLENBEEK ? JOHAN GRIMONPREZ, BELGIUM 1993 colour, 5’, Digital file, v : FRENCH, sub : DUTCH SMELL THE FLOWERS WHILE YOU CAN JOHAN GRIMONPREZ, BELGIUM 1993 colour, 4’, Digital file, v : ENGLISH, sub : — …BECAUSE […]
I MAY HAVE LOST FOREVER MY UMBRELLA JOHAN GRIMONPREZ, BELGIUM - THE NETHERLANDS 2011 colour, 3’, DCP, v : PORTUGUESE, sub : ENGLISH DOUBLE TAKE JOHAN GRIMONPREZ, BELGIUM - GERMANY - THE NETHERLANDS - USA 2009 colour + b&w, 80’, 35mm, v : ENGLISH, sub : DUTCH - FRENCH Grimonprez cast Alfred Hitchcock als een paranoïde geschiedenisprofessor die onopzettelijk verwikkeld raakt in een ‘double take’ op de […]
CLOSED CIRCUIT SASHA PIRKER, AUSTRIA 2014 colour, 3’, 16mm, v : SILENT WHAT I REMEMBER ANTOINETTE ZWIRCHMAYR, AUSTRIA 2017 colour, 64’, Digital file, v : ENGLISH, sub : — What I Remember is een triptiek die bestaat uit de hoofdstukken The Pimp and His Trophies (2014-2015), Jozef – My Father’s Criminal Record (2015-2016) en The Shadow of Utopia […]
A “Cosmunist” Manifesto: Fernando Birri’s Org ORG FERNADO BIRRI, ITALY 1967-1978 colour, 178’, DCP, v : ITALIAN, sub : ENGLISH Fernando Birri beschreef Org, opgedragen aan Wilhelm Reich, Che Guevara en Georges Melies, ooit als een experimentele film die ‘tegelijkertijd fantasmagorisch en concreet is.’ Birri’s film werd in slechts 59 dagen gedraaid maar raakte pas voltooid na […]
US NAVY vs. LIGHT HOUSE colour, 3’, Digital file, v : ENGLISH, sub : SPANISH SHADOW WORLD JOHAN GRIMONPREZ, BELGIUM - USA - DENMARK 2016 colour, 94’, Digital file, v : ENGLISH, sub : FRENCH - DUTCH Gebaseerd op Andrew Feinsteins wereldwijd geprezen boek The Shadow World: Inside the Global Arms Trade onthult Grimonprez’s explosieve film de duistere wereld van de internationale wapenhandel. […]
Nederlands onderaan 19.10 — 24.10 — 2017 La quatrième édition de l’Âge d’Or Festival aura lieu à CINEMATEK du 19.10 au 24.10. Cette année, en plus de la compétition internationale, le festival présentera Incisions and Imprints: Argentine Experimental Cinema, un parcours historique du cinéma expérimental argentin ; l’exposition et la large rétrospective du cinéaste et plasticien belge Johan Grimonprez Time, […]