menu facebook instagram twitter guest

ÂGE D’OR FESTIVAL » Warren Sonbert 3 / Overarching themes



Warren Sonbert 3 / Overarching themes
Tuesday October 6th 2015, 20:00
Wednesday October 7th 2015, 18:00
Plateau


Program 2015 » Warren Sonbert


(Art & industry, militarism & feminism – The female gaze)

Divided Loyalties

Warren Sonbert, USA 1978

colour, 22’, 16mm, V : SILENT

Honor and Obey

Warren Sonbert, USA 1988

colour, 21’, 16mm, V : SILENT

A Woman’s Touch

Warren Sonbert, USA 1983

colour, 22’, 16mm, V : SILENT

Warren Sonbert besteedde bijzonder veel aandacht aan de montage van zijn films. Hij verklaarde dat zijn ambitie kon gezien worden als “een poging om een reeks zorgvuldig uitgebalanceerde spanningen te behouden die het mogelijk maken de beelden op verschillende, soms tegenstrijdige manieren te lezen, zodat er veel interactie mogelijk is.” Elk van Sonberts films die volgden op Carriage Trade is gestructureerd rond een thema. Divided Loyalties heeft het over “de kunst tegenover de industrie en hun diverse snijpunten”. Honor and Obey onderzoekt elke vorm van mannelijke autoriteit, of ze nu familiaal, religieus, politiek of militair is. A Woman’s Touch is gemodelleerd naar Marnie van Alfred Hitchcock; beide films berusten op de stilistische interactie tussen “beelden van opsluiting en ontsnapping” en op de spanning tussen mannelijke dominantie en vrouwelijke zelfstandigheid.

Vertoningen ingeleid door Jon Gartenberg.

Warren Sonbert accordait un soin méticuleux au montage de ses films. Il affirmait que « [son] ambition pouvait être vue comme une tentative de maintenir des séries de tensions soigneusement équilibrées permettant de lire les images de différentes façons, quelquefois de manières contradictoires, pour qu’il y ait beaucoup de possibilités d’interaction ». Chacun des films de Sonbert qui ont suivi Carriage Trade, est structuré autour d’un thème. Divided Loyalties traite de « l’art contre l’industrie et leurs divers croisements ». Honor and Obey interroge toute forme d’autorité masculine, en particulier familiale, religieuse, politique et militaire. Tandis que A Woman’s Touch est modelé sur Marnie d’Alfred Hitchcock, l’un et l’autre reposant sur l’interaction stylistique d’« images de fermeture et d’évasion » et sur la tension entre domination masculine et indépendance de la femme.

Séances présentées par Jon Gartenberg.

Sonbert’s montage works were meticulously constructed in the selection and sequencing of individual shots. Sonbert once wrote, that “the ambition might be seen as an attempt to hold finely balanced series of tensions in which one can read images a variety of ways, sometimes in contradictory stances so that there are many possibilities of interaction. “Each of Sonbert’s films after Carriage Trade was structured with an overarching theme in mind. Divided Loyalties, according to Sonbert, is about “art vs. industry and their various crossovers.” Honor and Obey questions all forms of male-dominated authority, particularly familial, religious, political, and military. Sonbert modelled A Woman’s Touch after Hitchcock’s Marnie, both in the stylistic interplay between “images of [en]closure and escape,” and in the thematic tension between male domination and female independence.

Screenings introduced by Jon Gartenberg.



You also might be interested in: