menu facebook instagram twitter guest

EXPRMNTL/ÂGE D’OR » JOHAN GRIMONPREZ #2 – 66’


Program 2017 » Other programmes » Johan Grimonprez



JOHAN GRIMONPREZ #2 – 66’

Saturday
21.10.2017 / 16:15
Plateau

Sunday
22.10.2017 / 18:15
Plateau

KOBARwENG
or WHERE IS YOUR HELICOPTER ?

JOHAN GRIMONPREZ, BELGIUM 1992
colour + b&w, 25’, Digital file, v : ENGLISH, sub : ENGLISH 

BESMETTE STAD :
COMMENT FILMER MOLENBEEK ? 

JOHAN GRIMONPREZ, BELGIUM 1993
colour, 5’, Digital file, v : FRENCH, sub : DUTCH

SMELL THE FLOWERS WHILE YOU CAN

JOHAN GRIMONPREZ, BELGIUM 1993
colour, 4’, Digital file, v : ENGLISH, sub : —

…BECAUSE SUPERGLUE IS FOREVER ! 

JOHAN GRIMONPREZ, BELGIUM 2011
colour, 13’, Digital file, v : ENGLISH, sub : DUTCH

FROM SATIN ISLAND 

JOHAN GRIMONPREZ, BELGIUM 2015
colour, 3’, Digital file, v : ENGLISH, sub : —

WHAT I WILL

JOHAN GRIMONPREZ, BELGIUM 2013
colour, 1’, Digital file, v : ENGLISH, sub : —

EVERY DAY WORDS DISAPPEAR

JOHAN GRIMONPREZ, BELGIUM 2016
colour & b&w, 15’, Digital file, v : ENGLISH, sub : FRENCH

 

 

Voor Grimonprez functioneren kortfilms, net zoals zijn vlogs, vaak als schetsboeken. Ze zijn voor hem een manier om bepaalde thema’s te verkennen, om na te denken terwijl hij aan het monteren is, om zijn hersenen binnenste buiten te draaien. Vaak leiden ze ook tot langere films: Looking for Alfred, Hitchcock Castings en I May Have Lost Forever My Umbrella kunnen als voorlopers van Double Take worden beschouwd. Hetzelfde geldt voor Kobarweng in verhouding tot dial H-I-S-T-O-R-Y of What I Will en from SATIN ISLAND en Shadow World. All Memory is Theft: on The Commons is een schetsboek voor een film die nog gemaakt moet worden. Soms, zoals in het geval van Every Day Words Disappear en Raymond Tallis | On Tickling zijn de kortfilms samengesteld uit materiaal dat is gecreëerd voor een bepaalde langere film (in dit geval Shadow World) en dat om een of andere reden de film niet heeft gehaald.

Les courts métrages de Grimonprez (comme ses vidéoblogs) font souvent fonction de carnets de croquis. Il les voit comme une façon d’explorer certains thèmes, de réfléchir pendant le montage, ou de se remettre les idées en place. Cela aboutit souvent à des longs métrages : Looking for Alfred, The Hitchcock Castings et I May Have Lost Forever My Umbrella peuvent être considérés comme des préfigurations de Double Take. De même, Kobarweng annonce dial H-I-S-T-O-R-Y ou What I Will et from SATIN ISLAND anticipent Shadow World. All Memory is Theft: on The Commons est un carnet de croquis pour un film encore à réaliser. Parfois, comme dans le cas de Every Day Words Disappear et Raymond Tallis | On Tickling, les courts métrages sont composés de matériau pour un long métrage spécifique (en l’occurrence, Shadow World) qui, pour une raison quelconque, n’a pas passé l’épreuve du montage final.

For Grimonprez, shorts (like his vlogs) often function like sketchbooks. They are seen as a way of exploring certain themes, of thinking while editing ; of turning the brain inside out. Often this can result in feature films: Looking for Alfred, The Hitchcock Castings and I May Have Lost Forever My Umbrella could well be considered forerunners of Double Take. Similarly, Kobarweng for dial H-I-S-T-O-R-Y or What I Will and from SATIN ISLAND for Shadow World. All Memory is Theft: on The Commons is a sketchbook for a film yet to be made. Sometimes, as in the case of Every Day Words Disappear and Raymond Tallis | On Tickling, shorts are composed of material created for a certain feature (in this case Shadow World) that, for one reason or another, failed to make the final cut.

[ticket event=’1301′]
[ticket event=’1263′]


/