menu facebook instagram twitter guest

EXPRMNTL/ÂGE D’OR » JOHAN GRIMONPREZ #1 – 70’


Program 2017 » Other programmes » Johan Grimonprez



JOHAN GRIMONPREZ #1 – 70’

Saturday
21.10.2017 / 13:00
Ledoux


WHAT BOEING ENGINEERS DO AFTER RETIRING

JOHAN GRIMONPREZ, BELGIUM – FRANCE 2010
colour, 2’, DCP, v : ENGLISH, sub : —

dial H-I-S-T-O-R-Y

JOHAN GRIMONPREZ, BELGIUM – FRANCE 1997
colour + b&w, 68’, DCP, v : ENGLISH, sub : FRENCH

 

 

Maak je gordel vast voor dial H-I-S-T-O-R-Y, de gerenommeerde kapingsdocumentaire die je als een akelige voorafschaduwing van 9/11 kan beschouwen. We ontmoeten de romantische kapers die hun revoluties uitvochten, en veel zendtijd kregen, op de passagiersvliegtuigen van de jaren 1960. Tegen de jaren negentig zijn dergelijke personages blijkbaar verdwenen en op onze tv-schermen vervangen door verhalen over door de overheid gesponsorde kofferbommen. Grimonprez onderzoekt de politiek achter deze verandering en ontmaskert tegelijk onze eigen medeplichtigheid in de drang om de ultieme ramp. Dat doet hij door te spelen met citaten uit Don DeLillo’s roman Mao II – “wat terroristen winnen, verliezen romanschrijvers” en “thuis is een mislukt idee” ; en door archiefbeelden van kapingen te combineren met surrealistische en banale thema’s zoals fastfood, statistieken over huisdieren, disco en zijn eigenzinnige home movies. David Shea schreef de schitterende soundtrack bij deze achtbaan door de geschiedenis.

Attachez vos ceintures pour dial H-I-S-T-O-R-Y, le documentaire acclamé sur les détournements d’avion, qui semblait étrangement anticiper le 11 septembre. On y rencontre des pirates de l’air romantiques qui ont mené leur révolution et gagné du temps d’antenne avec des vols réguliers dans les années 1960. Trente ans plus tard, de tels personnages semblent avoir disparu, remplacés sur nos écrans de télévision par des histoires de valises piégées commanditées par certains États. Grimonprez analyse la politique derrière ce changement, et dévoile en même temps notre propre complicité dans ce désir de désastre ultime. Jouant sur la phrase clé du roman Mao II de Don DeLillo : « Ce que les terroristes gagnent, les romanciers le perdent » et « la maison (en tant qu’elle est un symbole sécurisant) est une idée fausse », il mélange des images d’archives de détournements d’avion et des thèmes incongrus ou banals, comme le fast food, les statistiques sur les animaux domestiques, le disco et ses propres home movies décalés. David Shea a composé la superbe bande sonore de ce tourbillon à travers l’histoire.

Buckle up for dial H-I-S-T-O-R-Y, the acclaimed hijacking documentary that eerily foreshadowed 9-11. We meet the romantic skyjackers who fought their revolutions and won airtime on the passenger planes of the 1960’s. By the 1990s, such characters apparently are no more, replaced on our TV screens by stories of state-sponsored suitcase bombs. Grimonprez investigates the politics behind this change, at the same time unwrapping our own complicity in the urge for ultimate disaster. Playing on Don DeLillo’s riff in the novel Mao II: “what terrorists gain, novelists lose” and “home is a failed idea”, he blends archive hijackings with surreal and banal themes including fast food, pet statistics, disco and his quirky home movies. David Shea wrote the superb soundtrack to this roller coaster through history.

 

 

Vincent Meessen will speak with Johan Grimonprez in the context of his exhibition and film retrospective at the Âge d’Or Festival.

After the screening of Grimonprez’ dial H-I-S-T-O-R-Y, the two will discuss the relevance of this seminal video piece, made 20 years ago and remembered as one of the highlights of Documenta X. Language of the discussion: EN & FR.

Meessen is president of the jury of this year’s edition of the Âge d’Or Festival.


/