menu facebook instagram twitter guest

EXPRMNTL/ÂGE D’OR » Hans Scheugl 1


Program 2015 » Hans Scheugl



Hans Scheugl 1

Thursday
08.10.2015 / 21:00
Ledoux

Wien, 17 Schumanngasse (1967, 3’) / Hernals (1967, 11’) / Sugar Daddies (1968, 9’)

Hans Scheugl, Austria 1967-1968

b&w / colour, 23’, 16mm + DCP, V : SILENT / NO DIALOGUE

Prince of Peace (1993, 8’) / (Calcutta) GO (1993, 9’) / Homeless New York 1990 (1990-2013, 17’)

Hans Scheugl, Austria 1993-2013

colour, 34’, 16mm + DCP, V : NO DIALOGUE / ENG, sub: –

Een reis door twee verschillende periodes van de Oostenrijkse cineast: zes films die ondanks de jaren die tussen de twee blokken liggen en de algemene centrifugerende beweging — van Wenen naar de Wereld — vanop afstand met mekaar dialogeren en vaak op een verrassende manier naar mekaar verwijzen. Wien, 17 Schumanngasse en (Calcutta) GO grijpen op 26 jaar en 7.000 km van elkaar naar dezelfde cinematografisch oerbeweging: een voorwaartse travelling in de stedelijke ruimte. Sugar Daddies en Prince of Peace hebben een eenvoudige én inventieve cinematografische aanpak en tonen een getekende of fotografische iconografie die ter plaatse is gevonden of meegebracht en in de montage geïnjecteerd. Beide films delen dezelfde fascinatie voor toiletten in de openbare ruimte en hun (homo-)erotische spanning. Een verborgen zijde van de voormalige keizerlijke hoofdstad (buitenwijken, afbraakwerven, anonieme straten en winkels, enz.) die Scheugl ook verkent, aan de zijde van Valie Export, in Hernals.

Vertoning ingeleid door Hans Scheugl.

Un parcours au sein de deux périodes distinctes de la filmographie du cinéaste autrichien : six films, qui malgré les années qui en séparent les deux blocs et le mouvement centrifuge général – partant de Vienne pour aller vers le monde – dialoguent à distance et se font souvent étonnamment écho. Wien, 17 Schumanngasse et (Calcutta) GO reprenant presque, à vingt-six ans et 7 000 km de distance, le même geste cinématographique fondateur : un travelling avant dans l’espace urbain. Sugar Daddies et Prince of Peace partagent – entre dispositifs cinématographiques simples et inventifs, et iconographie sexuelle dessinée ou photographique, trouvée (et ramenée) sur place ou injectée par le montage – la même fascination pour les toilettes de lieux publics et leur charge (homo)érotique. Face cachée de l’ancienne capitale impériale (banlieue, chantiers de démolition, rues et magasins anonymes, etc.) que Scheugl explore aussi, aux basques de Valie Export, dans Hernals.

Séance présentée par Hans Scheugl.

A stroll through two distinct periods of Scheugl’s filmography: six films that entertain a remote dialogue and echo each other surprisingly, despite the years lying between the two blocs and the overall centrifugal movement: leaving Vienna to meet the world. Between Wien, 17 Schumanngasse and (Calcutta) GO lie almost twenty-six years and 7000 km of distance, yet the same cinematic founding gesture persists: a travelling in urban space. Sugar Daddies and Prince of Peace – between simple and inventive cinematic devices and drawn or photographed sexual imagery found on site (and taken home) or injected through the editing – share the same fascination for public toilets and their (homo)erotic connotations. In Hernals too, Scheugl explores, in the tracks of Valie Export, this hidden face of the former imperial capital, with its suburbs, demolition yards, anonymous streets and shops.

Screening introduced by Hans Scheugl.