menu facebook instagram twitter guest

EXPRMNTL/ÂGE D’OR » Film ist. (1-6) 


Program 2014 » INTRODUCTION TO… Gustav Deutsch



Film ist. (1-6) 

Saturday
11.10.2014 / 15:00
Ledoux


Film ist. (1-6) 

Gustav Deutsch, Austria 1998

b&w + color, 60’, 16mm, v : music, sub : —, titles : ENG

Le premier volet de la série Film ist. est composé presque exclusivement de plans glanés dans des films scientifiques et éducatifs. De ces images désuètes, souvent élaborées suivant des techniques expérimentales, le montage de Gustav Deutsch, non dénué d’humour, met en avant la beauté et la poésie. Mais ce qui articule entre elles ces séquences trouvées – qu’elles soient consacrées au vol des pigeons, à la vision stéréoscopique ou aux ouragans – c’est surtout l’élaboration, par les moyens du cinéma, d’une définition du cinéma lui-même, organisée en six chapitres aux titres évocateurs (Movement and Time; Light and Darkness; An Instrument; Material; The Blink of an Eye; A Mirror).

Séance présentée par Gustav Deutsch.

Het eerste luik van de reeks Film ist. bestaat bijna uitsluitend uit beelden afkomstig uit wetenschappelijke en educatieve films. Gustav Deutsch benadrukt in zijn montage vooral de schoonheid en poëzie van deze verouderde, vaak met experimentele technieken ontwikkelde beelden. Maar wat deze gevonden opnames – of ze nu gewijd zijn aan de vlucht van duiven, aan stereoscopie of aan orkanen – zo samengebracht articuleren, is een onderzoek naar een definitie van film zelf aan de hand van puur filmische middelen en gegroepeerd in zes hoofdstukken met suggestieve titels (Movement and Time; Light and Darkness; An Instrument; Material; The Blink of an Eye; A Mirror).

Vertoning ingeleid door Gustav Deutsch.

 EN  he first part of the series Film ist. is made up almost exclusively out of footage taken from scientific and educational films. These outdated images, often developed with experimental techniques, the editing of Gustav Deutsch, not lacking humor, highlights beauty and poetry. But what hinges these sequences is that even if they are devoted to the flight of pigeons, stereoscopic vision or hurricanes, they all try to define what cinema is trough pure cinematic tools, organized into six chapters with evocative titles such as Movement and Time, Light and Darkness, An Instrument, Material, the Blink of an Eye and A Mirror.

Screening introduced by Gustav Deutsch.